Римо-католицька сорочка " Roman collar "
Це цікаво: Одяг пастора ― нашийник раба Господа | ||
| ||
Сучасна "пасторська сорочка" сталася від римо-католицького "нашийника" (Roman collar), який носили священики. Спочатку він являв собою просто білий лляний комір навколо шиї. Цей самий "нашийник" став означати послух і посвячення для Господа. А чорний колір одягу означав бідність і смерть священика для самого себе і воскресіння для служіння Господу. У сучасному пасторському гардеробі можна знайти три види такого нашийника або коміра (див. картинку).
Перша сорочка називається "tab shirt". У такому вигляді римський комір одного кольору із сорочкою і пристосований для того, щоб у нього можна було помістити білу смужку (власне в такому варіанті нашийник редукований до білого квадратика в комірі) зазвичай пластмасову. Друга сорочка призначена для носіння повноцінного "нашийника" (теж білий і пластмасовий). У цьому випадку комір повністю охоплює шию і замикається спеціальної ґудзиком ззаду. Зазвичай ця сорочка без гудзиків і буває різних кольорів. Пластмасовий комір річ не дуже зручна, але зате практична, так як легко миється. Третя називається "rabat". Це практично те ж саме, що і білий пластмасовий комір, тільки він поміщений в чорний комір, який трохи менше-коротшу і розділений посередині. Зазвичай "rabat" носять разом з чим-небудь (ряса, мантія тощо), тому він вважається більш формальним одягом, ніж "tab shirt". являє собою жилетку, але тільки без спини, з чорним коміром в який вставляється білий нашийник. Оскільки жилетка без спини, то її зазвичай носять разом з якою-небудь одягом. У російському вимові така сорочка називається КОЛОРАТКА. Або РЕВЕРЕНТКА (reverent-преподобний). Не можна плутати сорочки з літургійними облаченнями. Під літургійними облаченнями маються на увазі одягу, які згідно з правилами Церкви носяться кліриками під час здійснення богослужіння. Такі одягу використовуються лютеранами, англіканами і католиками, і до недавнього часу майже ніколи євангельськими пасторами. Сорочки можуть бути абсолютно різного кольору. Але зазвичай для єпископів у євангелістів-протестантів використовується малиновий колір |
Кольори одягу
Використовуються кілька кольорів одягу в залежності від свят церковного року.
Білий ― це колір основних свят (Панські свята, напр. Різдво і 12 днів після нього, Великдень, Предтечі, Іоанна Богослова, ланцюгів і кафедри ап. Петра, звернення ап. Павла, всіх святих, освячення церков, хіротоній, октав свят, шлюбу, похорону дітей) і пам'ятей Богородиці, ангелів, святих. Символ миру, радості, невинності, чистоти душі і святого тріумфу.
Червоний - колір крові і Св. Духа. Використовується в свята П'ятидесятниці і мучеників, у т. ч. апостола Петра, у великий Четвер, Символ мучеництва і спогад вогненних язиків П'ятидесятниці.
Також використовується при похованнях і відспівуванні церковних ієрархів.
Зелений символізує створення, віру і надію. Використовується в неділі після Богоявлення і П'ятидесятниці і протягом усього церковного року, коли не передбачені інші кольори.
Пурпурний (рожевий, фіолетовий) використовується в дні різдвяного та великого посту, для покаянних чувань і символізує смирення і покаяння. Деякі навіть вважають за краще здійснювати поховання не в чорному, а в фіолетовому вбранні. Фіолетова столу використовується в таїнстві покаяння, соборування і на початку хрещення.
Чорний використовується в деяких традиціях для поховань, дня Всіх Душ (All Souls' Day) і Страсну П'ятницю. Він асоціюється зі смертю і похованням. Чорний також колір повсякденних різ духовенства.
Темно-синій використовується ще рідше на урочистих месах на зразок дня Всіх Душ.